מחשבות על שטרות

אם יש נושא שבוודאות כל ההורים ידברו עליו עם הילדים שלהם, והרבה יותר מפעם אחת, זה כסף.
אולי גם אתם מצאתם את עצמכם מדברים עם הילדים על תקופות קדומות בהן היה נהוג סחר חליפין, על הוצאות לעומת השקעות, ועל דמי חנוכה/ פורים, ודמי כיס.
אם חשוב לכם לחנך לחיסכון ולצרכנות נבונה, הדרך לשם מתחילה בהעברת המסר הבא: צרכנות היא בהכרח בחירה בין אלטרנטיבות.
נשמע מורכב? טיפ קל לביצוע יופיע בסוף הפוסט.

כאן נתמקד דווקא בפן הפיזי של הכסף, ונראה איך שטרות יכולים להיות כר פורה לחשיבה ולשאלות.

כשחנוכה מגיע, לא ברור למה הילדים מצפים יותר. לזלול סופגניות או ללקט דמי חנוכה מהסבים והסבתות.
יש עוד מתחרה די רציני, וזה ההנאה מלשיר את שיר החנוכה המוכר בשיבוש של "לביבה מעופרת יצוקה…"
בכל מקרה, גם השנה הילדים קיבלו דמי חנוכה, וכשהחזיקו ביד שטר של 20 שקלים, פתאום גילו עליו משהו משונה.
ספר מוזהב שדפיו פרושים. כשמזיזים את השטר מצד לצד, יש מן פס נחושת יפה שזז על גבי הספר.

התחלנו לדבר על אבטחה של כסף. הנושא הזה שבה את ליבם, הם דמיינו זייפני כספים כנראה בדמותם של פיראטים מזוקנים שתומי עין, והתחילו לשאול שאלות.
אנחנו ענינו להם בשאלות משלנו, והשיחה היתה מעניינת מאוד וגרמה להם לחשוב על תחומים שהם לא חושבים עליהם ביום-יום.

  1. מי מדפיס את השטרות היום?
    בנק ישראל כמובן. זה מושג די מופשט לילדים קטנים, אבל ניתן להסביר. יש במדינת ישראל בנק מרכזי, שאחראי על הדפסת הכסף.
    אנחנו המשכנו בשאלה משלנו: למה שלא ידפיסו מלא כסף, כדי שיהיה לכולם הרבה?
    עכשיו לכו תסבירו את המושג אינפלציה לילדים בני 4-7… חחח.
    לא להיבהל. זה מושג נגיש יחסית: אם יהיה מלא כסף הוא כבר לא יהיה שווה בכלל, כי יהיה אותו לכולם בכמות עצומה. זה כמו קלפים של סופרגול: איזה קלפים הם יקרים ושווים הרבה? אלה שהם נדירים ואין לכולם.
    בקיצור, הבנק המרכזי מדפיס את הכסף בכמות כזו שלא תציף את השוק.
  2. למה שאנשים ירצו לזייף כסף?
    בת הכמעט שש שלי באמת שאלה את זה. ילדים הם תמימים ופה עצרתי רגע להתענג על התמימות הזו.
    שאלתי אותה בחזרה- למה שאנשים ירצו לגנוב? או להתנהג לא יפה אחד לשני?
    פשוט יש אנשים שלא אכפת להם להיות טובים לסביבה שלהם. וזה באמת חבל לכולנו. ומזל שאנחנו לא כאלה.
    אם יש לכם תשובה יותר טובה לשאלה הזו תעזרו לי בתגובות לפוסט!
  3. אז איך דואגים שלא יזייפו כסף?
    יש המון אמצעים לבטח את השטרות, וזה הזמן לתת לילדים להתחרות ביניהם!
    כל ילד צריך למצוא כמה שיותר אמצעי אבטחה על השטר.
    אחרי שהם ימצאו לבד את רוב סימני האבטחה, תוכלו להיכנס יחד לעמוד של בנק ישראל שמסביר על אמצעי האבטחה הללו.
    שימו לב- יש אמצעי אבטחה שאפשר לראות בקלות, יש כאלו שאפשר לראות רק אם מטים את השטר, ויש אפילו סימני אבטחה המיועדים לעיוורים- כאלו שניתן למשש.
  4. מי האשה שמצוירת על השטר?
    זו רחל המשוררת. כל שטר נושא את דיוקנו של משורר אחר, והאחרים הם שאול טשרניחובסקי, לאה גולדברג, ונתן אלתרמן.
    אפשר לשמוע יחד שיר של רחל, למשל "ואולי" (כנרת שלי) בביצועו של אריק איינשטיין.

שאלו אצלכם שאלות אחרות? עניתם תשובות אחרות? כתבו לנו בתגובות.

לקינוח הפוסט- הטיפ המובטח:

כשהולכים עם הילדים לסופר מרקט והם מבקשים לקנות משהו- אפשר לתת להם לבחור משהו אחד. הם בוחרים בדרך כלל כבר בתחילת הדרך, ואז פתאום משהו אחר מושך את העין שלהם. אם הם רוצים אותו- הם יכולים, ובלבד שיחזירו את המוצר הראשון שבחרו. מספר ההחלפות בלתי מוגבל, אך ההורים צריכים להקפיד ולא להישבר כשהילד מתחנן ל"גם וגם". לא. כלכלה היא בחירה בין אלטרנטיבות.
היו פעמים בהם אופק היה מספיק להחליף 7 מוצרים עד שהיינו מסיימים את הסיבוב שלנו בסופר… מזל שהיום כבר עושים הזמנה באינטרנט וזהו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *