מתלבטים אם כדאי להכין לכיתה א'? ואיך עושים את זה בכלל?
יש ארבעה מוקדי הכנה מרכזיים. ברוב הגנים בארץ עושים הכנה כלשהי, ואכן ילדים רבים מגיעים די מוכנים. אבל לפעמים צריך עוד עזרה קטנה מכם, ההורים, כדי שההתחלה של מסע הלימודים בבית הספר תעבור בשלום 🙂
איך תוכלו לחזק את נקודת הזינוק של בית הספר עבור הילד שלכם ב-4 דרכים?
1. מוטוריקה עדינה
בכיתה א' כותבים הרבה. אותיות, מספרים, מילים ומשפטים שלמים. ילד ששרירי הידיים שלו חלשים יתקשה בזה. גם אם הילד חכם ויודע לקרוא, ואפילו אם הוא כבר יודע לכתוב- כדאי להגיע עם מיומנות מוטוריקה עדינה שתאפשר לו להשתתף במשימות הכיתתיות בלי להתעייף.
איך משפרים מוטוריקה עדינה?
-בהמון דרכים, וזה אפילו ממש כיף!
הנה כמה רעיונות:
א. ציור על משטחים שונים
אנחנו רגילים לצייר על דפים, אבל מה קורה כשמנסים לצייר על אבנים או לצבוע איצטרובלים? משתמשים בשרירי הידיים שלנו באופן קצת שונה מהרגיל. מצוין, זה בדיוק מה שאנחנו רוצים. אז אפשר לתת קרטון, בד, שקף, אבן, או בקבוקי פלסטיק- ולהפעיל את הדמיון!
ב. גזירה והדבקה
שימוש במספריים הוא אימון מצוין, כשצריך לגזור לפי קווי מתאר של ציור.
יש ברשת דפי עבודה נהדרים שאפשר להדפיס באופן חופשי ולבלות ככה יחד! למשל זה:
תוכלו למצוא דפים נוספים
ג. החזקת עיפרון
אימון של כתיבה על קו מקווקו, פיתרון של מבוכים, העתקת דגמים וגם ציור חופשי- ובלבד שיתרגלו להחזיק עיפרון ביד.
גם דפי עבודה חינמיים כאלה תוכלו למצוא שלי.
ד. משחקים
משחקים של החזקת מלקחיים בעזרתם מעבירים חפצים קטנים מצד לצד, השחלה של חרוזים קטנים והדבקת מדבקות קטנות- כולם מצוינים.
סיימתם לקחת את האצבעות לחדר כושר?
אפשר להמשיך למוקד ההכנה הבא.
2. מוכנות חברתית
חברים הם העוגן החשוב ביותר בימים הראשונים בבית הספר! דמיינו את הסיטואציה- ילד שרגיל להיות בגן, חדר קטן עם 30 ילדים וזהו, נכנס לראשונה בחייו למבנה ענק שיש בו בדרך כלל כ-500 תלמידים ואולי אפילו יותר. זה יכול להיות מבהיל, כי רוב הפרצופים שיראה סביבו הם לא מוכרים. אבל אם יהיו פנים מוכרות בקרבתו, זה ממש game changer! זה נותן ביטחון ותחושה טובה. זה נותן מישהו לשחק איתו בהפסקה. זה נותן מישהו לשאול אותו איפה השירותים 🙂 זה נותן המון!
אז נסו לברר איזה ילדים עולים יחד איתו לאותה כיתה, וארגנו מפגש עוד בחופש. אפשר לקבוע להיפגש בפארק ולשחק יחד, לעשות פיקניק. אם אלו חברים שממשיכים יחד מהגן- החופש הוא זמן מצוין לקבוע פליידייטים כדי להזכיר את החברות הזו לשני הצדדים.
3. מוכנות רגשית
אמרנו כבר שבית ספר הוא מקום גדול? בגן, כשהילד חווה תסכול- היתה לו כתובת. הוא היה יכול לגשת לגננת, או לסייעת, והן היו שם בשבילו כל היום. בבית הספר המורות מתחלפות, ואין מורה בכיתה בהפסקות.
האם הילד מסוגל להתמודד עם תסכולים?
כדאי לעבור יחד על תרחישים סבירים. מה הוא יעשה אם ילד אחר יעצבן אותו, או שהמורה תבקש ממנו לעשות מטלה שהוא מתקשה בה. כשהילד צופה מראש את הבעיות הקטנות והסבירות, ומגיע עם סט של פתרונות מוכנים מראש, זה נוח. זה כמובן לא פותר את כל הבלתי צפויים, אבל זה מספיק טוב בשביל ההתחלה.
כדאי לוודא שהוא מכיר את כל הגורמים בבית הספר שיכולים לעזור לו. המחנכת, המזכירה והמנהלת. ללמד אותו לבקש עזרה. זה נשמע כל כך טריויאלי לנו המבוגרים, אבל ילדים קטנים יכולים ללכת לאיבוד בים האנשים שסביבם. כשהבן שלי היה בכיתה א', יום אחד מצאתי אותו ממש עצוב כשבאתי לקחת אותו הביתה. כששאלתי אותו מה קרה, הוא ענה לי ששכח את בקבוק המים שלו בבית ולכן כל היום היה צמא 🙁
אילו היה מבין שהמורה היא הכתובת שלו, הוא היה יכול לספר לה והיא היתה מראה לו איפה יש ברזיה, או נותנת לו כוס מים מחדר המורים. זה הרגע שבו הבנתי שלדעת לבקש עזרה זה לא מובן מאליו! צריך ללמוד את זה.
4. אוריינטציה לימודית
משום מה כשאומרים לאנשים "הכנה לכיתה א'" מה שעולה להם לראש זה ללמד את הילדים לקרוא. בנושא הזה חשוב להדגיש: תחילת השנה מוקדשת תמיד ליישור קו. כלומר גם מי שהגיע בלי להכיר אותיות, ילמד אותן מההתחלה. אני ממליצה לא להשקיע בזה באופן מיוחד. אם כך איפה כדאי לרכז מאמצים?
א. המיומנות הכי חשובה היא מודעות פונולוגית. היא עומדת בבסיס הקריאה והכתיבה.
שחקו איתם משחקים שפתיים כמו:
"אם נגיד "פילפל" בלי פל, מה יישאר לנו?"
מה מתחרז עם קוף?
איזה מילים אתם מכירים שמתחילים ב-"נ"?
יש ששיחקתי עם הילדים שלי הרבה לפני שהם הכירו צורת אות.
רעיונות קונקרטיים נוספים ניתן למצוא גם בחוברת רעיונות מתניעים מחשבה של מגדלים ילדים חושבים, המיועדת להדפסה ביתית.
ב. אהבת קריאה
הקריאו להם סיפורים. כל יום, כמה שיותר. לכו יחד לספריה.
הפכו את זה לבילוי משותף, אין כמו להתכרבל עם ילדים וספר במיטה!
לפי רמת קריאה, אפשר לבחור ספרים מרמת הקריאה הראשונה ולהקריא אותם בהמשכים.
ולעודד קריאה. רמז: העבודה מתחילה עוד לפני שהילדים יודעים לקרוא!
ג. בכל זאת רוצים להקדיש זמן ללימוד כמו בבית ספר? יש חוברות עבודה בכל חנות סטוק.
אם אתם רוצים משהו קצת יותר מעניין, שייתן להם גם כלים לפיתוח חשיבה, כאן יש שהיא פשוט הרפתקאת חשיבה גדולה וכייפית. כתבתי בעבר את המבחן הארצי לאיתור ילדים מחוננים, וממנו קיבלתי השראה לכתוב סדרת חוברות גם לגיל צעיר יותר.
ד. היכרות עם מיומנויות כיתה: איזה תיק יהיה להם, באיזה תא הם הולכים לשים כל דבר בתוכו. איך פותחים וסוגרים קלסר, איך מכניסים לתוכו דפים. אם קניתם מחדד משוכלל- וודאו שהילדים גם יודעים להפעיל אותו.
למדו אותם לבדוק מה כדאי שיהיה על השולחן בזמן השיעור, ולוודא שכל השאר נשאר בתיק.
בקשה אחרונה לי אליכם- בלי לחץ. כדאי לעשות הכל בכיף! ילדים לא אמורים להגיע לכיתה א' ברמה של ילדים שכבר סיימו את כיתה א'. בכל מקרה הם יעברו שנה של היכרות עם המערכת, עם חברים, ועם איך שמערכת החינוך הישראלית נראית. הם יצאו מהשנה הזו בוגרים יותר ומסוגלים יותר. וגם אתם 🙂
שלום כיתה א'!
2 Responses
תודה רבה על חומר מונגש ושימושי….את כותבת הצורה ממוקדת ומקיפה ❤
ממשיכה לעקוב👍
תודה אילת! משמח לשמוע. בהצלחה לכם 🙂