חמשת החושים

חמשת החושים

החושים שלנו הם ערוצי התקשורת שלנו עם העולם.
חוש הראיה, השמיעה, הריח, הטעם, והמישוש. וכמובן כל אחד והחוש השישי שלו 🙂

במשחק הבא הילד ילמד לבודד את רכיבי המידע שמתקבלים מכל חוש. מעין "חלוקה לגורמים" של המציאות, שמעודדת יכולת מיון, וניתוח מורכב.

הוראות:

משחקים לפי תור. כל אחד בתורו בוחר בראש איזה חפץ, בעל חי, או אובייקט כלשהו.
לשחקן השני, שתפקידו לגלות את הבחירה, מותר לשאול רק שאלות על בסיס חמשת החושים.
"אם אשתמש בחוש הריח, מה ארגיש?"
"אם אשתמש בחוש המישוש, מה ארגיש?"
כמובן שמותר לגלות רק מאפיינים כמו צורה, ריח, צבע, טעם, אך לא מגלים את האובייקט עצמו!
כך נעזרים ברמזים המגיעים מהחושים כדי לגלות מה המשתתף השני בחר.

דוגמה לשיחה:

הורה בוחר משהו בראש.
ילד שואל: אם אשתמש בחוש הראייה, מה אראה?
הורה: תראה פרי, אדום עם נקודות קטנות שחורות
ילד שואל שוב: אם אשתמש בחוש המישוש, מה ארגיש?
הורה: תרגיש משהו קטן, מחוספס, וגם די רך
ילד: אם אשתמש בחוש הטעם, מה ארגיש?
הורה: טעם מתוק וטעים!
ילד: תות! בחרת תות!!!

ניתן לבחור דברים שקולטים רק בחלק מהחושים. כמו למשל ציפור בשמים (לא נקלטת בחוש הטעם/ הריח/ המישוש)
כדאי גם לבחור דברים שהילד אוהב, אני למשל בחרתי כבאית, מושא הפנטזיות של אופק.

כמובן שבשלב הבא הילד וההורה מחליפים תפקידים, וזה השלב החשוב! לתת לילד לתאר בעצמו את המידע שנקלט בכל חוש בנפרד.
הילד מבצע ניתוח של המציאות וסינון של המידע הרלבנטי. יכולת התיאור שלו נבנית, ומהירות השליפה שלו משתפרת. זאת הזדמנות נהדרת להתענג על התיאורים של הקטנים שלנו. אצלנו, כשאופק רצה לתאר לי את התות בעזרת חוש המישוש, הוא סיפר שיש עליו קוצים…

הגרסה המוחשית:

כדי להקל את זרימת המשחק, ניתן להשתמש באביזר עזר סמלי מאוד, שאפשר להכין עם הילדים כשלב מקדים למשחק.
חמש כרטיסיות ועליהן ציורים של החושים, כמו בדוגמה הפשוטה הבאה:

IMG_20160517_095610

מי שתורו לנחש, מרים בכל פעם כרטיס אקראי ושואל בעזרתו.

הגרסה המשפחתית:

בואו נבצע לשיחה הזו התאמה למשפחה שיש בה כמה ילדים, בגילאים שונים, וכולם מוזמנים להשתתף!
הפעם אנחנו מצמידים לכל ילד חוש. (אפשר להצמיד לחולצה עם דבק סלוטייפ) הילדים הקטנים יקבלו את חוש הראיה וחוש המישוש, הילדים הגדולים יותר את חוש הטעם וחוש הריח -אותם יותר קשה להגדיר.
אחד המשתתפים הולך לחדר אחר, בעוד כל האחרים בוחרים ביחד אובייקט.
כשהילד חוזר לחדר, הוא יכול לשאול כל אחד מה"חושים" מה ירגיש דרכו. כמובן שהחושים יכולים להתחלף ביניהם.

ניסיתם בבית? ספרו לנו איך היה כאן בתגובות!


Write a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מבצע תחילת שנה!!! 10% הנחה על כל חוברות העבודה שבחנות בהקלדת קוד קופון "שנה טובה". מאחלים לכם שנה טובה מלאה בריאות, סקרנות ולמידה! סגור