מה תמצאו כאן? משחק שנותן לילדים שלכם את האפשרות להתווכח איתכם, מרצונכם החופשי!
תאמינו לי, הם יעופו על זה, אחרי שכל יום אנחנו אומרים להם פעם אחת לפחות "מספיק להתווכח"!
לוגיקה היא תורת ההיגיון. איך עוזרים לילדים לבנות את עולמם באופן לוגי?
מלמדים אותם איך מסיקים מסקנות, איך שוללים מסקנות.
מלמדים אותם קשר בין טענות- מה נובע ממה? מה סותר את מה?
זה תהליך מתמשך לאורך החיים, ואפשר לתרום לו בצורה יזומה, בעזרת המשחק הבא.
משחק הפרכת טענות- הוראות
אם יש לנו כלל שאנו רוצים להפריך, מספיקה דוגמה אחת כדי להוכיח את אי-נכונותו.
הציגו כלל בפני הילד. התפקיד שלו יהיה להזדעק, להעמיד פני מזועזע, ולחשוב על דוגמה שסותרת את הכלל!
שאלות לדוגמה
אתם: כל בעלי הכנף יכולים לעוף.
הילד: לא נכון! לתרנגול יש כנפיים והוא לא עף בכלל!
אתם: בכל פעם שאני שומעת מישהו מדבר, סימן שהוא קרוב אלי.
הילד: לא נכון! לפעמים שומעים מישהו ברדיו או בטלפון והוא רחוק.
אתם: כל מי שהולך על שתי רגליים הוא בן אדם.
הילד: לא נכון! דובים יכולים ללכת על שתי רגליים והם אינם בני אדם!
אתם: כל החרקים עוקצים.
הילד: לא נכון! זבוב הוא חרק ולא עוקץ בכלל.
אתם: כל יום הולכים לגן/ לבית ספר.
הילד: לא נכון! בימי שבת לא הולכים!
מוזמנים להכניס תוכן מצחיק, משפחתי, שהילד מכיר וידע לשלול אותו, למשל:
אתם: כל בני המשפחה אוהבים לאכול עוגות שוקולד.
הילד: לא נכון! אני ממש לא אוהב… 🙂
אתם: כל בני המשפחה לובשים שמלות מדי פעם.
הילד: לא נכון! סבא לא לובש אף פעם!
שאלות למתקדמים:
כאן אפשר לאתגר ילדים גדולים יותר עם מידע שקשה להפריך, שיש רק דוגמאות מעטות שסותרות אותו, או שקשור לידע כללי מתקדם יותר.
הם צריכים להפעיל חשיבה ולאתר במוח את הידע הזה. אם הידע לא קיים אצלם, זו הזדמנות טובה ללמוד משהו.
אתם: כל בני האדם גרים בבתים שעשויים מאבן או מעץ.
הילד: לא נכון. יש כאלה שגרים באיגלו (בית שעשוי מקרח) או באוהל (בית שעשוי מבד)
אתם: כל החיות נולדות בצורתן הסופית, רק קטנות יותר.
הילד: לא נכון! צפרדעים למשל עוברות מחזור חיים של ביצה-ראשן-ורק בסוף צפרדע
אתם: כל האנרגיה שבני האדם משתמשים בה היא אנרגיה שעליהם לייצר בעצמם.
הילד: לא נכון! יש גם שימוש באנרגיה טבעית של רוח או אור השמש.
אתם: כל הנוזלים מתכווצים בהקפאה.
הילד: לא נכון! מים דווקא מתרחבים ותופסים יותר נפח.
הצצה פסיכולוגית
אנחנו אוהבים לחשוב על עצמנו כעל אנשים הגיוניים.
אנשים שכשמקבלים החלטות עושים זאת על פי שיקולים, נותנים מקום לשכל ולרגש, ומגיעים להחלטה. אבל……
מסתבר שכולנו טועים טעויות היגיון יום יומיות!!! איזה טעויות למשל? מסיקים מסקנות מהר מדי, עושים קיצורי דרך בחשיבה.
(בשפה הפסיכולוגית קוראים לזה היוריסטיקה, וניתן לקרוא על כך כאן)
רוצים דוגמה?
חידת הכדור והמחבט
כדור ומחבט עולים יחד 110 ש"ח. המחבט עולה 100 ש"ח יותר מהכדור. כמה עולה הכדור?
אם התשובה האוטומטית שלכם היתה 10 ש"ח-בדקו זאת בחישוב מהיר ותגלו שזה לא ייתכן! אם הכדור עולה 10 ש"ח, והמחבט 100 יותר ממנו, סימן שהמחבט עולה 110! ואז המחיר של שני הפריטים יחד יהיה 120 ש"ח ולא 110 כפי נתוני השאלה… כלומר התשובה הנכונה היא 5 ש"ח, אך מה שחשוב להבין: זו אינה התשובה האוטומטית! כולנו מבצעים קיצורי דרך בחשיבה שלנו, שעשויים להוביל לטעויות.
המבחן הפסיכומטרי, שבהשראתו בנויים המשחקים שבאתר הזה לילדים, בודק כל הזמן את הלוגיקה של הנבחנים שלו.
יתרון גדול שיש במשחק הזה הוא שהמשחק מלמד את הילד לפקפק במובן מאליו, ולהיות חשדני כלפי כללים.
אלו שתי תכונות בולטות של חוקרים מצליחים!
2 Responses
לברווז יש כנפיים והוא לא עף בכלל!
לא נכון ! הברווז הוא ציפור נודדת בטבע הם עוברים לעיתים מרחקים עצומים.
לא לבלבל עם הברווז בפינת החי.
מי שכן מתאים כאן הוא היען.
שלום מירב!
תודה רבה על התיקון. שיניתי לתרנגול 🙂