מהי מוכנות לקריאה? ואיך אפשר לגרום לילד להיות מוכן לכיתה א'?
כאן תוכלו לקרוא על איך ילדים בגילאי 4-5 יכולים לשחק בלפרק ולהרכיב מילים. המשחק הזה מפתח אצלם את ההקשבה לחלקים השונים של המילה, וההבנה ששפה היא כמו משחק בלגו- מרכיבים אותה בכל פעם באופן אחר.
המונח המקצועי שמתאר את התהליך הזה הוא הפרדה פונמית, וניתן לקרוא על כך בסוף הפוסט.
לפניכם שלושה רעיונות ברמת קושי עולה:
מתחילים: השמטת תחיליות או סופיות
הוראות: בוחרים מילה, ומבקשים מהילד להגיד אותה. למשל "תגיד ברווז"
אחרי שהילד יסתכל עליכם בתמיהה (כי למה שאבא ואמא יבקשו ממנו פתאום באמצע החיים להגיד ברווז),
הוא יגיד את זה ותוכלו לראות איך בבת אחת הוא יסתקרן לדעת למה ביקשתם את זה ממנו.
"יופי, עכשיו תגיד ברווז בלי בר"
התשובה הנכונה היא כמובן להגיד "ווז" (בר + ווז = ברווז)
אבל לוקח להם זמן עד המשימה מובנת, מכיוון שכולנו רגילים לחשוב על מילים כעל יחידה שלמה שלא ניתנת לפירוק.
אם ההוראות עדיין לא ברורות להם, אתם יכולים להגיד את המילה ברוווז מאוד לאט ולהשמיע להם שהיא מורכבת משני צלילים.
תנו עוד כמה דוגמאות, ותראו שכשהם יתחילו להצליח בעצמם, זה יהיה להם כל כך מצחיק לחתוך לחלקים מילים מוכרות ולהישאר רק עם חצי שלהם ביד!
תגיד מקרר בלי "רר" (התשובה הנכונה היא כמובן "מק")
שימו לב שה-ק' צריכה להיות בקמץ! כלומר אנחנו נשארים עם הצלילים המדויקים של המילה המקורית, ואף אחד מהם לא הולך לאיבוד.
מתקדמים: החלפת צלילים
כאן אפשר לבקש מהילד להגיד מילה, ובמקום צליל מסוים שאמור להיות בה- להגיד צליל אחר.
אפשר לתכנן את השאלות מראש כך שגם אחרי החילוף תהיה מילה מוכרת, וזה יהיה משעשע לילד להגיד אותה ולגלות שהיא בעלת משמעות.
תגיד חלון. יופי. עכשיו במקום "ח" תגיד "ב" (בלון)
תגיד דלת. יופי. עכשיו במקום "ד" תגיד "ש" (שלט)
תגיד אור. יופי, עכשיו במקום "או" תגיד "חו" (חור)
ממש מתקדמים: השמטת צלילים מאמצע המילה
אם הילדים שלכם כבר אלופים בהשמטת צלילים מתחילת המילה או מסופה,
זה השלב שבו אפשר להתקדם איתם ולהשמיט צלילים מאמצע המילה.
שימו לב- זה הרבה יותר קשה, אז לא כדאי להעמיס את המשימה הזו לפני ששיחקתם את הראשונה כמה פעמים.
"תגיד גלובוס"
"יופי, עכשיו תגיד גלובוס בלי "בו" " (התשובה הנכונה היא גלוס)
תגיד שולחן בלי "ל" (שוחן)
תגיד שיפוצים בלי "פו" (שיצים)
תגיד מלפפון בלי "פ" (מלפון)
כמה מילים על מודעות פונולוגית
המודעות הפונולוגית היא המודעות לכך שמילה מורכבת מהגאים, צירופים והברות, וכן מהיכולת לבצע מניפולציות בצלילים אלו.
על פי מחקרים (שביססו את אופן הוראת הקריאה בארץ) כדי שילד ילמד לקרוא היטב ובמהירות, יש לאפשר התנסות במניפולציות הללו.
אז תנו למי שבמילא אלופי המניפולציות לבצע עוד קצת מניפולציות!
בחנות האתר תמצאו את החוברת "רעיונות שמתניעים מחשבה", שם יש (בין יתר המשחקים השובבים!) רשימה ארוכה וצבעונית עם הרבה רעיונות למילים שאפשר לפרק. לחצו כאן.
6 תגובות
התפלאתי לראות כמה מאתגר זה היה לבן החמש לבצע את המשימה! תודה על התכנים האיכותיים!!
זה באמת יכול להיות מאתגר בפעמים הראשונות. אחרי שמשחקים את זה כמה פעמים, זה כבר נהיה קליל יותר ומשעשע!
רעיון מעניין, אני כבר מחכה לנסות אותו עם אחיין שלי:-)
קליל ומשעשע למי שקל לו. צריך לקחת בחשבון שיש ילדים שיתקשו מאוד. דווקא להם המשחק הזה מצוין!
נורית, תודה על ההערה.
אני מעריכה שלרוב הילדים זה לא יהיה פשוט בפעם הראשונה. (כל עוד הם לא למדו לקרוא)
אחרי כמה ניסיונות, גם מי שהתקשה בהתחלה יבין את הרעיון ויתחיל לזרום.
רעיונות מעולים כהכנה לקריאה 🙂