אירגון מחדש של העולם

אירגון מחדש של העולם

במשחק הזה מפנים זרקור לשתי מילים. זהו, שתי מילים בלבד בכל פעם.
המילים מגדירות מושגים מופשטים חדשים עבור הילד, והוא, בעזרתכם, מארגן את עולמו לפיהן מחדש.

הדוגמה הבאה ממחישה את הרעיון:
נבחר צמד מילים: נייד / נייח. (שימו לב! אלה מושגים מופשטים ולא אובייקטים כמו שולחן וכסא שניתן להצביע עליהם)
נסביר בקצרה מה ההבדל בין נייד ונייח, וגם נוסיף דוגמה או שתיים, שיעזרו לילד להבין.
ואז ניישם על העולם הסובב אותנו:

צעד ראשון

חישבו על אובייקטים ושאלו את הילד אם הם נייחים או ניידים.
הר? עיפרון? כביש? עץ? כסא?

צעד שני

קצת יותר קשה ומאתגר. נסחו שאלה פתוחה ותנו לילד לחשוב:
איזה דברים ניידים אתה מכיר? ואיזה דברים נייחים?
איזה חפצים יכולים להיות גם ניידים וגם נייחים? (טלפון, בית)

רעיונות לצמדי מילים מופשטים אפשריים:

כל צמד מילים כזה הוא משחק בפני עצמו!
כמובן שאם יש הרבה זמן והילד נהנה ומתרכז, אפשר לעבור על כמה צמדים.

פרטי / ציבורי

לעיתים נדירות / לעיתים קרובות

מלאכותי / טבעי

צפוי / מפתיע

פנימי / חיצוני (מתאים לשיחה על איברי הגוף)

הצצה פסיכולוגית

מעניין לראות איך אנשים רוכשים מושגים מופשטים ככל שהם גדלים. תחשבו על ילד קטן, בן 3, שמראים לו תמונה של פיקניק ושואלים אותו: מה זה?
התשובה שהוא יתן תהיה הצבעה על האובייקטים הנפרדים הקיימים בתמונה. "זה לחם, זו מפה, זה עץ, זה דשא, ואנשים אוכלים".
ילד קצת יותר גדול, אפילו בן 4-5, כבר יוכל לקבץ את כל המונחים הקונקרטייים שהוא רואה לכדי מונח מופשט אחד ולהגיד: "זה פיקניק"
התהליך הזה שרואים יפה אצל ילדים, קורה לכולנו במשך כל החיים. אנחנו לומדים לקבץ את המידע שמונח מולנו לכדי מילה מופשטת אחת, כמו למשל "קפיטליזם", "מערכת החינוך", "הורות" כל המילים האלה מייצגות מערכת שלמה של ערכים, אובייקטים, ונורמות.
מילים מופשטות הן אבני בניין איכותיות המשמשות לארגן את העולם של הילד (ושלנו!) ומעודדות חשיבה ברמה גבוהה ויכולות ניתוח.

בהצלחה!
שלי


Write a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *