בלשים קטנים

בלשים קטנים

ילדים אוהבים לשחק משחקי בילוש! לא פלא שיש מאות ספרי ילדים שעוסקים בחבורות בלשים.
אז הנה לפניכם משחק שיחה שבו הילד הוא הבלש, שרלוקצ'יק הולמס, ומי שקרא אפילו ספר בילוש אחד בחייו יודע מה הדבר החשוב ביותר עבור בלשים: לחפש סימנים, עקבות, ורמזים שיובילו אותו למסקנה.
במשחק השיח הזה אתם מציגים לילד מסקנה שאפשר להגיע אליה, ושואלים אותו איזה סימנים היו צריכים להיות כדי שהוא יגיע למסקנה הזו.

מטרה:

עבודה על סיבה ותוצאה, לוגיקה, רצף אירועים.

שאלות לדוגמה:

  • בלש יקר! שמעתי שהלכת לבקר חבר, והגעת למסקנה שהוא היה לפני הביקור שלך בים. מה היו הסימנים שהובילו אותך למסקנה הזו? (רואה שיש על החבר שאריות חול, רואה שהוא השתזף)
  • שמעתי שהגעת למסקנה שיש לו כלב בבית, למרות שלא ראית אותו. מה היו הסימנים שהובילו אותך למסקנה הזו? (רואה שערות על הרהיטים, שומע נביחות)
  • שמעתי שהגעת למסקנה שהעוגה שהוא אפה נשרפה. מה היו הסימנים שהובילו אותך למסקנה הזו? (מריח ריח של משהו שרוף, רואה עשן עולה מהתנור..)
  • שמעתי שהגעת למסקנה שיש לו שכנים שכבר תקופה ארוכה לא היו בביתם. מה היו הסימנים שהובילו אותך למסקנה הזו? (עומס של מכתבים בתיבת המכתבים, דלת נעולה, שקט מכיוונם, אם זה בית עם גינה- פירות ועלים נושרים מהעצים ואף אחד לא אוסף)
  • ברשותך שני נרות שכל אחד מהם מספיק להדלקה של שעה. בכל זאת מצאת שיטה להדליק אותם לשעה וחצי בדיוק, בלי שעון או אביזרים אחרים. איך ידעת שעברה שעה וחצי? (ניתן להדליק נר אחד משני צדדיו וכך למדוד חצי שעה, את הנר השני מדליקים רגיל כדי למדוד שעה נוספת)

למתקדמים:

  • חורף גשום וקר, ואתה הולך ברחוב ורואה מולך זוג תיירים, מחזיקים מפה ומדברים בשפה שלא זיהית. בכל זאת הצלחת להסיק שהם מגיעים מארץ שהטמפרטורות הרגילות בה נמוכות יותר משלנו. איך הסקת זאת? (למרות שקר מאוד בחוץ התיירים לבושים בבגדים קלים, יכול להיות שהם רגילים לקור עז יותר במדינה ממנה הגיעו)
  • באחד הימים כשחזרת הביתה מבית הספר, הנחת את התיק על הרצפה והלכת לשתות מים. על השיש היו מונחים לחם, ביצים, וכוס מים עם קוביות קרח. הדלת למרפסת היתה סגורה. לא היו אנשים בבית אך הצלחת להסיק שלפני זמן קצר כן היו אנשים בבית. כיצד הסקת זאת? (קרח במים שלא נמס עדיין!)
  • הבחנת בחבריך עומדים יחד ומתווכחים לנוכח הנתון הבא: ילד היה בן 15 בשנת 1990 ובן 10 בשנת 1995. מייד הבנת איך זה יכול להיות! (שנים לפני הספירה)
  • בבית הקפה בשולחן סמוך אליך ישבה אשה שגילתה זבוב בכוס התה שהזמינה. מזועזעת, ביקשה מהמלצר שיחליף את התה. הוא הלך למטבח וחזר עם כוס תה נקייה, ולאחר ששתתה ממנה האשה גערה במלצר על כך שהחזיר לה את אותה כוס תה. כיצד הסיקה זאת? (לפי הטמפרטורה של התה שהספיקה להתקרר בינתיים, לפי הטעם- אם הכניסה כבר סוכר יכלה לטעום שהתה מתוק)
  • שני יורדי ים הגיעו לתת עדות במשטרה לגבי ירי שבוצע על החוף והיו עדים לו מרחוק, בעת ששטו בסירתם. הראשון שמע רק את צליל היריה, השני ראה את העשן העולה מקנה האקדח. החוקר ידע מייד באיזה סדר העדים נכחו בעדותם. מהו הסדר וכיצד ידע זאת החוקר? (מהירות האור היא הגבוהה ביותר ולכן העשן נראה תחילה. מהירות הקול פחותה ולכן צליל היריה היה שני. בדומה לברק ורעם שתמיד מגיעים בסדר הזה)
  • שני עיוורים סיפרו לך בהתלהבות את הסיפור הבא: כל אחד מהם קנה 6 זוגות גרביים, 3 מהם כחולים ו-3 מהם כתומים. בדרכם נתקלו זה בזה והגרביים התערבבו. הם הרימו מהרצפה את הגרביים ולאחר שחילקו ביניהם את הגרביים בדרך מסוימת יכלו להיות בטוחים כי לכל אחד מהם עדיין 3 זוגות כחולים ו-3 זוגות כתומים. מה היא הדרך בה חילקו את הגרביים? (כל אחד הרים 6 זוגות אקראיים, הפריד אותם לקח מכל זוג גרב אחת לעצמו ונתן גרב שניה לחברו)

לא לשכוח לפנות אל הילד בכבוד המתאים לבלש מדופלם, זה חלק מהכיף ונותן מוטיבציה למשחק!

אם צוות הבילוש שלכם העלה רעיונות נוספים- שתפו אותנו.

 


Write a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *