המילה הזו נשמעת כלקוחה מספר ביולוגיה מצהיב?
בפוסט הזה תראו איך אפשר לעשות משחק מגרפים. לגיל צעיר, אפילו בני 4 יכולים לנסות.
גרף הוא פשוט דרך קומפקטית לארגן מידע: עוזר לנו להכניס הרבה ידע לתוך מסגרת מאורגנת.
עבור קטנטנים זה ממש חידוש מחשבתי שמפתח את יכולת ההפשטה.
הרעיון הוא פשוט, ומורכב משני שלבים,
שהראשון בהם חשוב מן השני:
- בחרו עולם תוכן שהילד מתחבר אליו ומכיר אותו היטב
- ציירו יחד גרף שמכיל את המידע אודותיו
הנה דוגמה לגרף שבניתי עם קמה (4.5). (לחצו על הקישור כדי לצפות בסרטון)
ועוד כמה מילים על גרפים עם בנות, גרפים של בנות, מוקדש בחום עבור הורים לבנות:
פעם חברה חכמה שלי אמרה לי שהיא מצטערת שכשהיא היתה קטנה, לא היה לגו של בנות. קוביות לגו ורודות וסגולות, שאפשר לתכנן ולבנות איתן ארמונות של נסיכות.
התגובה הפנימית הראשונית שלי היתה התנגדות- למה בנות צריכות דווקא וורוד? שיבנו ויתכננו עם קוביות ירוקות וכחולות. ומה זה בכלל ההבניה המגדרית הזאת!
התגובה הפנימית הראשונית שלי היתה התנגדות- למה בנות צריכות דווקא וורוד? שיבנו ויתכננו עם קוביות ירוקות וכחולות. ומה זה בכלל ההבניה המגדרית הזאת!
אבל אחרי שחשבתי על זה קצת, הבנתי כמה שזה נכון. וזה בדיוק ההפך מהבניה מגדרית. זו לוחמה בהבניה המגדרית האמיתית!
עובדה עגומה היא ברחבי העולם שבנות פחות מצטיינות במדעים בבית הספר היסודי, פחות מצטיינות במתמטיקה בתיכון, ונמצאות פחות בחוג להנדסה באוניברסיטה.
אחד ההסברים שניתנו למספרים העגומים האלה קשור לעולמות התוכן של השאלות. עולמות התוכן גבריים באופן מובהק. שאלות על מכוניות, שאלות על מכניקה, ופעילות של מכונות.
אם שאלות במתמטיקה היו על עולם תוכן שבנות מתחברות אליו יותר, הן גם היו מצליחות יותר.
בהקשר הזה סיפר לי פעם מישהו שעובד במרכז הארצי לבחינות והערכה (כותבי הבחינה הפסיכומטרית) שהם עשו ניסוי קטן:
חיברו שאלה על ממוצעים. פעם אחת נושא השאלה היה מכוניות, ופעם אחת שאלו את אותה שאלה בדיוק אבל הנושא שלה היה חנויות בגדים.
חיברו שאלה על ממוצעים. פעם אחת נושא השאלה היה מכוניות, ופעם אחת שאלו את אותה שאלה בדיוק אבל הנושא שלה היה חנויות בגדים.
ביצועי הבנות היו הרבה יותר גבוהים כשניתן להן הנוסח השני!
שורה תחתונה:
אם חשוב לכם שבנות יפתחו עניין מדעי,
כדאי מאוד להתאים את החומר הלימודי לבנות.
זה מה שעמד לי בראש כשבניתי יחד עם קמה את הגרף שמכיל מידע על הבגדים שיש לה בארון הבגדים.
נ.ב.
קמה לבשה בגדים חומים, ירוקים וכחולים עד גיל שנתיים בערך, כי זה מה שהיא ירשה מאח שלה. אמא שלה חסרת חוש אופנה לחלוטין.
כל זאת לא מנע ממנה להפוך בגיל 4.5 לחובבת אופנה רצינית, שיכולה לדבר על בגדים ונעליים מבוקר עד לילה.
רעיונות לנושאים של גרפים:
* להסתכל על תמונה של תזמורת ולספור כמה קלידים, כלי נשיפה, כלי הקשה, וכלי מיתר
* גילים של בני משפחה
* אם יש לכם אוסף מרשים של כלי רכב בסל הצעצועים- אפשר לספור כמה מכל סוג ולהכין מזה גרף
3 Responses
תודה על הרעיון! ננסה השבוע ואדווח. חושבת כבר על השלב הבא, איך להפוך את המשימה למאתגרת יותר עבור בן שש.
ושיתוף קטן על מחשבה שלו מהשבוע –
– אמא, את יודעת שמיכל יכול להיות יותר גדול מעצמו?
– כן?
– פשוט מאד, חופרים בור עמוק יותר מהמיכל, מניחים בתוכו את המיכל – ואפשר למלא בו יותר!
ושאלה שהביכה אותנו – תגידו לי, בשביל מה נוצרו בני אדם? (כמה ימים אחרי שדיברנו על זה שכל יצור גם תורם לעולם…)
אביגיל, תודה על תגובותייך שמעשירות פה את האתר! אשמח לשמוע איך הפכת את המשימה למאתגרת יותר, ולעדכן את הפוסט בהתאם 🙂
המחשבה מקסימה, והשאלה בהחלט מביכה :-/
היי איפה הקישור? תודה