ברוכים הבאים לאתר החדש שלנו!
אנחנו עובדים על פינישים אחרונים כדי שיהיה מוכן עבורכם.

פיל

השאלות שכדאי לשאול

שיחה מעניינת היא שיחה שבה מבצעים פעולה של חשיבה!
בזכותה השיחה שלנו התקיימה.
לי יש מעצורים רציניים בדיבור עם זרים, אבל היא ראתה אותי מניקה על הספסל והתיישבה לידי בטבעיות עם התינוקת שלה. זה היה אתמול, כששמנו נפשנו בכפנו ויצאנו לספארי, משימה שבצפיפות של ימי חול המועד מגיע עליה עיטור כבוד. הילדים התבוננו בפילים הענקיים, והיא צעקה לילד שלה:
"איך קוראים למה שיש לפיל?"
הילד מחייך אליה.
היא צועקת לו שוב: "איך קוראים למה שיש לפיל?"
ואז מסתכלת עלי, ואומרת: "אני חייבת ללמד אותו קצת!"
במצב כזה בדרך כלל הייתי מהנהנת ומחייכת, אבל משהו גייס אותי לענות לה קצת יותר באריכות. אולי הושפעתי מהדאגה שבמבט שלה, אולי מהשלווה של הפיל שמולנו, או מאחוות הנשים המניקות. רציתי להציע לה סוג אחר של שאלה לשאול את הילד. בינתיים הילד בן ה-3 כבר אמר את המילה שמתחרזת עם סדק, ובזמן שהוא חוגג את המחמאות על חכמתו, אמרתי:
תשאלי אותו מה הוא חושב, איזה שימושים יש לפיל בחדק שלו?
היא שאלה:
-"מה הפיל עושה עם החדק?"
הפעם לקח לילד קצת יותר זמן לענות. הוא ערך תצפית על הפיל, וראה אותו אוחז משהו עם החדק ומכניס אותו לפה.
"מכניס אוכל לפה!"
היא מסתכלת עלי במבט חצי מבולבל, חצי צוחק, ואומרת- "הוא חושב שהפיל משתמש בחדק כדי להכניס אוכל לפה…" היא חשבה שהילד טועה.
זה נכון! אמרתי לה.
"הוא לא מתקלח עם החדק?"
גם זה נכון!
פתחנו ויקיפדיה וקראנו על המולטי טסקינג המרשים של הפיל. באמצע הספארי. בצפיפות. תוך כדי הנקה. סיטואציה מופרכת, ואולי בגלל זה השיחה שלנו הלכה איתי הביתה במחשבות שלי, ובזכותה הבנתי משהו.
יש לנו, ההורים, נטייה ללמד את הילדים עובדות.
איך קוראים לאף של הפיל, כמה זה שתיים ועוד שתיים ובאיזה אות מתחילה המילה אוהל.
ידע זה דבר חשוב, ואני סטודנטית נצחית כך שאני באמת יודעת להעריך אותו.
אבל יש משהו יותר חשוב, שלפעמים מפספסים במירוץ להשגת הידע:
אנחנו יכולים להקנות לילדים מיומנויות חשיבה.
היכולת לשאול שאלות, לשער השערות, להסיק מסקנות.
אני כותבת כאן כדי להעלות את זה למודעות של כולנו.
כשאנחנו מדברים עם הילדים- אפשר למצוא אוצרות תוך כדי שיחה!
אבל אם שוכחים- בקלות מפספסים את הרובד החשוב הזה.
כדאי להתרגל- שיחה מעניינת היא שיחה שבה מבצעים פעולה של חשיבה!
מה השאלות שאתם רגילים לשאול בשיח שלכם?
  • האם אלה שאלות שמתחילות ב-"מה"?
שאלות אלו הן שאלות על עובדות. הילדים ירכשו את העובדות האלה במוקדם או במאוחר. אף אחד לא יסיים תיכון בלי לדעת שלאף של הפיל קוראים חדק.
  • כדאי להכניס לשיח שאלות שמתחילות ב-"למה?" ו-"איך?"
אלו שאלות שמעודדות את הילדים לחשיבה. חשיבה על סיבה ותוצאה, על תהליכים. להעלות השערות ולבדוק אותן. להתבונן סביבם ולראות את החיים בכלים של מדענים 🙂

הילד היה יכול להרוויח מההתבוננות בפיל את המילה "חדק" בלבד,
אבל הוא הרוויח הרבה יותר.
הוא הרוויח:
יכולת לשאול למה יש חדק,
מיומנות של תצפית,
השערת השערות,
ובמילה אחת- חשיבה.
ואין על הנקה. הרבה תובנות באות לעולם ברגעי השלווה האלה.

תגיות:

נהדר שסיימתם את קריאת המאמר!

יש עוד המון מאמרים מרתקים שיכולים לעניין אתכם, המשיכו לקרוא:

שתפו את המאמר:

הגיבו כאן והשתתפו בדיון על המאמר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מארז 3 חוברות לגיל גן

99.00