נכון שיש כאלה שממש טובים בבחירת מתנות יום הולדת? הם מכירים את החברה שלהם ממש טוב ויודעים מה היא אוהבת. לעומתם יש כאלה שתמיד קונים מארז קרמים ב"ללין"… :-/
מה ההבדל בין שני סוגי האנשים? במילה אחת: TOM: הבנת רגשות, ציפיות ותחושות של אחרים סביבנו.
התחום הזה הוא תחום אנושי חיוני לכולנו. אנחנו הולכים ומתמקצעים בו כתוצאה מניסיון חיים, ומצבירת אינטראקציות עם הסביבה.
גם ילדים בוחנים תגובות של אחרים לסיטואציות, וקולטים לפי מידת יכולתם את מה שעובר בראש של האחר.
הרעיון שמאחורי השיחה הבאה הוא שאפשר לשפר מיומנויות של TOM, וכתוצאה מכך מיומנויות חברתיות, בעזרת דיאלוגים של מחשבות אודות המציאות (בניגוד לדיאלוגים נפוצים יותר- דיאלוגים ישירים על המציאות) לפניכם שאלות שאפשר לשאול ילדים צעירים ואז לדבר איתם על הסיטואציה.
שאלות לדוגמה
- גיל רצה להרים שק מהרצפה. הוא זכר שהשק מכיל אבנים גדולות, ולא ראה את אורי שעבר שם קודם והחליף את האבנים בעלים. מה יקרה כשגיל ירים את השק?
(- גיל יתכונן להרמת משקל כבד, וימתח את שריריו לשם כך. כאשר ירים את המשקל הקליל יחסית, הוא יהיה מופתע ועשוי אף לאבד את שיווי המשקל לכמה רגעים עד שיתייצב עם השק ותכולתו החדשה.) - כשנילי יוצאת בבוקר אל הגן, היא משאירה את הבובה שלה במגירה השנייה שבארון, שתחכה לה. היום כאשר אבא של נילי סידר את הארון הוא הזיז את הבובה והניח אותה במיטת הבובות. איפה נילי תחפש את הבובה כאשר תחזור מהגן?
(-כמובן שנילי לא ידעה שאביה החליף את מיקומה של הבובה ולכן תחפש אחריה במקום בו השאירה אותה, במגירה השנייה בארון) - אמא ודני מתאמנים על חידות בחשבון, ובדרך כלל דני עונה נכון. מדוע כאשר אמא שאלה אותו כמה זה 1 ועוד 1 הוא ענה 11?
(-במקום להוסיף אותם אחד לשני ולקבל 2, הוא מיקם אותם אחד ליד השני וקיבל מספר חדש, דו ספרתי, 11) - טלי ניגשת לקערת הפירות, מרימה בננה, מצמידה אותה לאוזן ואומרת: "הלו? אבא? מה שלומך?". מדוע טלי עשתה זאת, מה עבר לה בראש?
(- כמובן שהתשובה הנכונה היא שטלי מעמידה פנים שהבננה היא טלפון. אם הילד עונה "זה נראה כמו טלפון/ בננה היא בצורה של טלפון", הדגישו את העניין של העמדת הפנים החשוב יותר מהצורה הפיזית) - ליואב יש בגן ילד שכל הזמן משקר. קוראים לו קורי. יואב בטוח שקורי לקח לו את הג'יפ שהביא איתו הבוקר מהבית, ושואל אותו: "תגיד לי איפה החבאת לי אותו? חיפשתי כבר בכל הגן חןץ מאשר בפינת המטבח ובקופסת הלגו. אז תגיד כבר, זה במטבח או בלגו?" קורי עונה: "זה בקופסת הלגו". היכן יחפש יואב את הג'יפ שלו? למה?
(-יואב יחפש את הג'יפ בפינת המטבח. קורי אמר שהג'יפ בקופסת הלגו, אך כזכור קורי משקר, ולכן יואב יחפש את הג'יפ דווקא במקום האחר) - נטלי מכינה לעצמה בגדים בכל ערב, כדי שכשתקום בבוקר תוכל להתלבש בזריזות. עכשיו קיץ והיא רגילה להכין חולצה עם שרוול קצר. בתחזית מזג האוויר הודדיעו החזאים כי יום רביעי יהיה מפתיע, יהיה בו קר מאוד ואולי אפילו ירד קצת גשם. נטלי לא שמעה את התחזית. איזה בגדים תכין לעצמה ללבוש ליום רביעי? בגד עם שרוול ארוך או עם שרוול קצר?
(-בגד עם שרוול קצר לפי מה שמתאים לעונה, מכיוון שלא שמעה את התחזית ולא ידעה שיש יום עם קור יוצא דופן!)
הצצה פסיכולוגית
מה זה TOM?
נתחיל בכך שזה מושג חשוב לאין ערוך. בעיני- המושג החשוב ביותר בפסיכולוגיה, ובחיים.
Theory Of Mind הוא הכינוי ליכולת האנושית להבין מה עובר בראש של אחרים, יכולת שמתפתחת בסביבות גיל 5. האמת שכבר קודם ילדים לומדים שלאחרים יש רצונות, שלעיתים הרצונות של אחרים שונים מהרצונות שלהם. אבל בדרך כלל רק בגיל 5 בערך הילד מסוגל להבין שלעיתים מה שיש בראש של אחרים שונה אפילו מהמציאות האובייקטיבית בעולם!
כדי לפשט את התהליך, נדבר על הרצונות של אביטל:
כשהיא בת שנה היא רוצה גלידה. ("יש לי רצון")
כשהיא בת שנתיים היא מבינה שגם אמא רוצה גלידה. ("גם לאחר יש רצון")
כשהיא בת שלוש היא מבינה שהיא רוצה גלידה ואמא רוצה דווקא שוקולד. ("הרצונות שלנו שונים!")
כשהיא בת חמש היא כבר יכולה להגיד: "יוסי חושב שאמא רוצה גלידה, אבל האמת היא שאמא הכי רוצה כוס מים!"
מה כל כך חשוב בילד שמבין מה עובר בראש של אחרים? היכולת הזו היא קריטית להתפתחות יחסים חברתיים תקינים!
ילד שהתפתח אצלו TOM יהיה רגיש יותר לקליטת תחושות של אחרים. יבין שהמציאות מורכבת, שיש ריבוי דעות אפשריות אודות מצב נתון.
כתוצאה מכך מתפתחת גישה ביקורתית כלפי הפנמת מידע, למשל כלפי ידיעות חדשותיות או שמועות ש"מסתובבות" בין החבר'ה.