מצרכני תוכן ליצרני תוכן

מצרכני תוכן ליצרני תוכן

בחברה המודרנית ילדים יותר פסיביים ממה שהיו בעבר. בהיסטוריה, ילדים היו חלק מכח העבודה המשפחתי והיו תורמים את חלקם לפרנסת המשפחה- מטפלים בחיות המשק ובגידולים החקלאיים של המשפחה. היום? היום הם מוציאים את הכלב לטיול ומטפחים את העציץ שקיבלו מבית הספר לטו' בשבט, עד שהוא מתייאש ונובל. הכוונות הטובות לשמור על הילדות כעל תקופה שבה הילדים מוגנים, מטופלים, ומקבלים הזדמנות להשכיל, הובילו לכך שבחלק גדול מהזמן מתייחסים אליהם במערכת החינוך כאל כלי ריק שצריך למלא: הם מגיעים בבוקר ויושבים על הכסא רוב שעות היום, צריכים לשמור על שקט וללמוד את מה שהמורה יודע. שעות אחרי הצהריים יוצרות הזדמנות גדולה יותר לפיתוח אישיות אקטיבית: אלו השעות בהן הילדים לומדים לרכב על אופניים, מתרוצצים עם חברים בחוץ, בונים "מחנה" ויוצרים מציאות מדומיינת עם חוקים שהם המציאו.

בונים מחנה ויוצרים מציאות מדומיינת

ובבית?
גם בבית אנחנו יכולים לייצר עבורם הזדמנויות להיות יצרני תוכן ולא רק צרכני תוכן. הרי כולנו מוקפים בתוכן- ספרים, תמונות, סרטונים, מדריכי DIY. אפשר לקחת את סוגי התוכן האלה, שהילדים כבר מכירים, ולתת להם לייצר אותם בעצמם. בדיון בקבוצת הפייסבוק "מגדלים ילדים חושבים" התגלו רעיונות מדהימים שילדים ניסו בבית!

דוגמאות

1. כתיבת ספר

גם ילדים יכולים להמציא עלילה, ואפילו לצייר אותה. לפני שלוש שנים הוצאתי ספר בהוצאה עצמית, הייתי עסוקה במציאת חרוזים מדויקים, בחידוד קווי העלילה, באיור. לקחתי את הילדים לבית הדפוס והרחנו יחד את ריח הדפים הטריים מהמכבש. זה מאוד השפיע על אופק שהיה אז בן 5, והוא החליט גם לכתוב ספר. הוא עשה את זה מצוין, למעט העובדה הקטנה שלא הפריעה לו- הוא לא ידע לכתוב עדיין…
הוא צייר את הדמויות ואת הסיפור שהמציא על פני יותר מ-20 דפים, ואמר לי מה לכתוב בכל דף. דיברנו על זה שיש שפה כתובה והיא שונה מהשפה המדוברת, וניסינו לחשוב יחד באיזה מילים להשתמש כדי שיתאימו לשפה הכתובה. עד היום הספר הזה שמור אצלו ואנחנו מחכים במתח לספר הבא בסדרה!

2. צילום תמונות

תנו לילד מצלמה ביד, ותגידו לו שהוא יכול לצאת לצלם דברים מעניינים ויפים שיראה בחוץ. כשקמה (7) לוקחת מצלמה החוצה, היא חוזרת עם צילומי פריחה מדהימים שלא הייתי שמה לב אליהם גם אם הייתי עוברת עשר פעמים בשביל שהיא הלכה בו. אחר כך היא יושבת עם מגדיר הפרחים שלנו ומנסה להבין איך קוראים לפרחים שהיא צילמה. ילדים אחרים יביאו איתם את התמונות של מה שמעניין אותם, וזה יהיה חלון הצצה לדרך שבה הם רואים את העולם. כמובן שכשהם חוזרים זה הכי כיף לשבת איתם לשמוע במילים שלהם- מה הם צילמו?

3. יצירת סרטון יוטיוב

ילדים יכולים לייצר סרטונים מדהימים! מומלץ לעשות את זה בצורה מתוכננת: להחליט מראש על מה הילד הולך לדבר, ומה בדיוק הוא הולך להגיד. בסרטון הילד יכול ללמד את הצופים בבית משהו מיוחד שהוא יודע לעשות. הורים בקבוצת הפייסבוק שיתפו בכך שעשו סרטון משפחתי שבו הם מלמדים את הצופים על דמות מפורסמת, או סרטון DIY שבו הבת שלהם לימדה איך להכין צמידים. כל ילד יודע משהו מעניין ויכול להעביר אותו הלאה, ולראות איך זה משפיע לטובה על העולם!

זה לא חייב להיות ענק וגרנדיוזי, זה יכול להתחיל בקטן, בתא המשפחתי- הגדול מלמד את הקטן אותיות. הקטן מלמד את הפיצפון לבנות מגדל מקוביות. כל אחד יכול לתת מעצמו ערך וידע לאחרים שסביבו.

הילדים יצרו אצלכם תוכן? שתפו אותנו בתגובות!


Write a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *